Porträtt 6 av 25 - Li Österberg

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Fantastiska Li Österberg var en som bidrog!
Åh! Det syns att Li känner mig när hon avbildar mig såsom jag ser mig själv. Med en ständig penna och påsar under ögonen. Jag hoppades på att hon skulle vara en av de som skickade in porträtt till mig, så jag blev såklart jätteglad av detta.

Jag vet inte om Li behöver någon vidare presentation. Hon har gett ut boken "Det är inte såhär det ska vara" samt illustrerat Patrich Rochlings Johanna-svit. De flesta känner nog till henne via hennes fanzin Agnosis, där hon blandar självbiografiska serier med fiction, slize of life, sagor m.m. och det faktiskt fungerar såsom man aldrig trodde att det skulle kunna göra.

Jag brukar omnämna Li som "kvinnan som lärde mig att skraffera" och det är sant. Lustigt nog hajjade jag det först något halvår efteråt, men hon var typ min mentor vid mitt projektarbete som jag gjorde i slutet av utbildningen på Serietecknarskolan i Hofors. Vi hade träffats på ett konvent i Uppsala, och eftersom hon bodde bara en busstur bort(Sandviken, själv bodde jag då i Hofors) blev vi goda vänner. Jag fann det överaskande lätt att prata med henne. Jag har annars en ganska lång inkörsport för folk ibland. Iallafall, samtidigt som vi blev vänner snackade vi såklart mycket om serier.

Jag hade innan knappt tuschat något, och mitt projektarbete var en serie på 189 sidor som skulle tuschas(på ett halvår). Jag hatade att tuscha, men i o m det arbetet och feedback från Li som visade hur hon gjorde, samt introducerade mig till enorma inspirationer som t.ex. Carla Speed McNeil... ja, jag tycker om att tuscha idag! Därav kände jag att det var självklart att jag skulle göra mitt Li-porträtt helt fylld av skrafferingar och mönster.

Gah, jag skulle gjort en annan mun. Li har världens gulligaste lilla leende hon gör med framtänderna, och det är sjukt svårt att avbilda. Hon har lyckats själv en gång, men jag tycker inte att jag fick till det fullt lika bra. Aja, syntlugg, rufsigt hår och mässingbrillor hoppas jag syns iallafall.

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Förresten, noterade ni att jag gör mina små gästspel i Li Österbergs "Konsten att överleva Sandviken"(Agnosis 4) och "En icke-mammas berättelse"(Agnosis 7, även publicerad i Rocky)? :)

Kommentarer

  1. Skrafferingar! <3
    Att få till det där tandleendet utan att det ser konstigt ut är rätt svårt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar