SPX11 - retrospekt

Varför har jag dröjt så länge? Well, alltså, jag ville rita det. Och jag har börjat, men liksom fastnat. Det känns som att det tar på tok för lång tid. Jag har hittills ritat nio sidor och då bara kommit till lördagen(serien utspelar sig från onsdagen till lördagen). Det är också partiet där allt börjar gå åt helvete, så det kanske är anledningen till att det tar emot lite att rita. Men jag tror att jag kommer göra klart den. Men sen ska jag kolla med de som är med om de är okej med det etc. så det lär dröja ett tag till. Därav, what the hell! Här följer lite urklipp och massvis med foton, bara två veckor efter:

Small Press Expo 2011
- Mitt värsta OCH bästa SPX hittills -

Precis som det brukar vara med SPX så började det såklart inte på lördagen, utan redan på torsdagen. Det var fullt av events som avslutades med en förfest på Morfar Ginkos. Jag har inga bilder, men en klottersida som förklarar varför.

Klicka på den för att läsa den i sin helhet

Morfar Ginko är ett sånt där ställe med rätt mycket folk, och det var fler som hade grejs där just då förutom SPX, så det var totalt smockfullt. Serietecknarna fann man i små utspridda klungor här och där. Någolunda kul, men lite väl trångt för min smak.

På fredagen mötte jag upp mitt bordsgäng för att fixa till vårt bord.

Då slog det mig hur kul allt vart.
Klicka på den för att läsa den i sin helhet

Och såhär blev vi sen när vi vart klara!


Men det var först på lördagen. Fredagen var alltså dagen innan mässan och därav den som var mest proppfylld med fester! Optimal, Kartago, Swedish Comic Sin(samt något parodi/hyllningsfanzin som kallade sig själva The Real Swedish Comic Sin) hade alla releasefester den här dagen. Jag gick lite snabbt förbi Optimal, men resten hann jag inte med, jag var nämligen för första gången med om att ordna en egen SPX-fest.

Jag och Elias ordnade en fest på vår ateljé. Vi kallade oss "Mellanakt i Bagis" och vårt koncept var följande:

Vi är den lugna häng-festen dit man går för att käka lite, dricka bål och snacka med folk utan någon hög musik eller några programpunkter eller någon bok du måste köpa. Så du går liksom från roliga stökiga festen till lugna trevliga hänget och sen vidare till nästa roliga stökiga fest och så blir fredagen så jävla jävla bra.

Vi klottrar, vi käkar, vi dricker, vi snackar, vi spelar (ohög)musik.
Youtube är förbjudet.


Det var såklart... en succé!!





Klicka på den för att läsa den i sin helhet

Jag lånade Randis iPhone och tog typ ett kort...
Sen blev det fullt av folk och jätteroligt så då glömde jag fota mer. Jag suger.



Tack alla som kom! Det var så himla roligt. Jag undrar om inte detta blev toppkvällen på SPX för min del. Och när jag kom hem sa budfirman att mina böcker kommit till Arlanda. Så jävla bra kväll.

LÖRDAGEN var lite annorlunda...

Jag fick inte ledigt från mitt kneg, så jag satt i telefonväxeln fram till kl 16. Under den tiden feedbackade jag fram och tillbaka med K och insåg att jag inte skulle få mina böcker utan att Tullverket hade kvar dem till måndag, då alltså efter mässan stängt.

Medan jag satt och försökte att inte gråta i telefonväxeln hörde Lisa M av sig på msn. Sen omredigerade hon de första 40 sidorna av min bok och skrev ut dem. De stoppades i ett displayhäfte som jag fick på mässan att ha på mitt bord för att iallafall visa något. Alltså, det jag saknar i tur har jag i vänskap. Jag har världens bästa kompis Q_Q

Direkt efter jag slutat kneget rusade jag till mässan för att infinna mig vid Snyggbordet. Jag hade signeringstid kl 17(vilket skämt det blev!) och jag hade övertalat Mikael Sol att han skulle signera vid oss kl 16. Jag hade inga böcker, men var full av pepp från allt trevligt folk runt mig, och kolla vad snygga vi var!
Sedan spenderades resten av mässtiden med att folk frågade hur det var med mig och jag svarade typ: - Ja det är braVARFÖR LJUGER JAG?! Nej, jag sa att jag var ju glad ändå. Och så gnisslade jag tänder. Man är väl Sveriges arrogantaste och bittraste serietecknare ibland.

Men sen drog Yvette och Lisa iväg mig på den legendariska PONG-middagen. Seriöst, det var dumplings, det var buffe, vi var ett awesome gäng och vi fick ett helt eget rum. Det var fantastiskt.


Ungefär nu började folk ringa och sms:a och fråga mig vart Galago-festen var. Jag satte ihop ett SPX-schema till förra årets festival, och det hade visst gjort att några såg mig som den som hade koll iår med. En tecknare sa "Ja, jag har inte kollat efter ett SPX-schema iår, jag tänkte att det kommer ju dyka upp på din blogg"

Jag är enormt smickrad, men jag skrev inget iår, för iår behövdes det inte. Det fantastiska initiativet att göra EN HEMSIDA TILL SERIEFESTIVALEN hade tagits och således var det helt onödigt för mig att sätta ihop något!

...eller ens plugga på något. Jag förlitade mig bara på den hemsidan och kompisar som hade iPhones eller internetsurfartelefoner för att hitta runt. Jag hade alltså noll koll iår, haha!

Aja, Galagofesten ja. SÅHÄR KUL VAR DEN!!
Ja, det var fantastiskt. ALLA var där! Jag gick in tillsammans med Lisa Medin och Antila, fick prata live med Mirjam Löfgren(hon är så jävla snygg, kaxig, bra på att teckna och grym i allmänhet!), jag snackade med flera jag inte sett på ett tag och saknat Jag dansade lite. Jag fick nästsista exemplaret av Sara Hanssons bok och den var precis lika fin som jag förväntat mig! Så jävla bra! Läs den, man blir glad, och arg, och myser, och irriteras och ler.

Sen sa någon att det börjat bildas kö utanför, så jag gick ut och hängde med dem. Jag fick flashbacks till SPX 2009 och blev på fett dåligt humör. Om jag förstått rätt så fick folk komma in sen, men ja, jag vart sur och åkte hem med det enda jag hatar mer än köer utanför Spx-event: BUSS 19X

Söndagen hade jag lovat att sitta första passet vid snyggbordet. Det stod att alla utställare skulle befinna sig på plats kl 10. Detta var tyvärr troligen ett skrivfel, och vi var rätt många som gjort den missuppfattningen. Så vi var ett gäng som satt utanför mässlokalen i en timme.

Jag var skitsur som vanligt, Antila var hur glad som helst!

Sen kom vi tillslut in. Jag kände mig såpass stressad och pressad att jag ville kräkas. Kim W. Andersson hjälpte mig i mitt sökande efter en toallett. Puh. Men sen blev det bra och Jenny B köpte mig kaffe och allt började bli bra.
Jag satt vid Snyggbordet. Jag satt med Yvette. Vi är så jävla bra.

Sedan tecknade jag live! Det var jätteroligt. Man ritar liksom en bild på den svarta skärmen, sen trycker man på en knapp som släpper lös den, sen gör man fler bilder, och sen gör Iilan en animation av alla bilder man släppt. Medan man ritar :D
Den enda panelen jag gick på för övrigt(det fanns så jäkla många, BÄSTA SPX!) var Lisa Medins intervju med Bryan Lee O'Malley(tecknare bakom bl.a. Scott Pilgrim) Den var så jäkla bra. Jag satt och kramade mig själv och pep av glädje och freakade säkert ut stackars Efraim Ramsén som satt bredvid mig.
Mässan var verkligen jätterolig det här året. Jag flängde mest runt som vanligt. Inte en död sekund, eller okej, en död sekund. Jag kollapsade lite under vårt bord en liten stund...
Även om mina egna böcker inte kom med så fanns det fortfarande ställen jag var med på, så att säga. Och en av höjdpunkterna var såklart att få se den färdiga Serier Mot Rasism-boken
Den var så jävla bra!! Så sjukt bra tecknare, så sjukt bra serier. Mina personliga favoriter blev den av Maja Lüning och den av Tinet Elmgren. Få tag på den här boken snarast allihopa!

En annan sak jag hjälpte till med var att jag stod vid babian.se:s bord under söndagen.

Jag är då gästredaktör för deras nästa nummer. Nummer 19 släpptes lagom till mässan och JÄVLAR vad bra det är!! Jag känner lite prestationsångest men mest stolthet över att befinna mig på detta skepp. Jag tycker att de är så himla bra, och det gör uppenbarligen alla andra också, för de fick pris sen på mässan! Varken Mikael Sol eller Adam Boman var på plats, så när det bads om en representant fick jag kliva upp på scen och ta emot priset åt dem. WOW!
Wow, som jag drömt om detta! I verkligheten var det visserligen inte för mig egna bok, och publiken sjöng inte Flash Gordon-temat när jag klev upp, men ändå, så jävla awesome!!

Mässan stängde, men som man brukar säga:
SPX är inte över förrän efter Vårutställningen på Otecknad!
Ateljé Otecknad är alltså en av Stockholms ateljéer, och de inriktar sig typ på serietecknare, så i samband med SPX brukar de hålla en utställning med sina alster, samt alster från tecknare de bjuder in till själva eventet. Det var tredje omgången nu, och första gången jag var med, gissa om jag var stolt.

Fast innan jag orkade gå runt och mingla kom tyvärr alla små grejer ifatt mig och jag var tvungen att fly en stund. Jag rusade iväg till skogen någon tågstation bort och bara... hade ångest. Jag tror att jag var borta i en timme?

Återvände något darrig och upptäckte att allt var så jävla fint.




och Kalle fick en gåva av Antila!! En serietidning om Stephenie Meyer!
Tacksam Kalle!

Tacksam är för övrigt jag med! Hur bitter och stressad jag än låter så var detta det bästa SPX hittills!! Så jävla bra!! Så jäkla bra planerat! Så jäkla bra folk! Så jäkla bra gäster! Så jäkla bra fanzin på mässan! Så jäkla bra fester! Så jäkla bra böcker!

Tack alla som gjorde mässan såhär bra.
Och ett personligt tack till mina kollegor vid snyggbordet, alla som gav mig mat och kaffe och såg till att jag överlevde, alla som skrev upp sig på min boklista, alla som klappade min rygg. och extra tack till Randi, Lisa M och Yvette. Tack. Allihopa.

Fotografierna ovan! Några är tagna av mig, men de flesta är snodda från:
Karl-Erik Lindkvist, Loka Kanarp, Efraim Ramsén, Lisa Medin, Jenny Berggrund, Åsa Ekström, Lisa Woolrim Sjöblom och Liveteckningen på SPX. Tack i efterhand!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar