Stolthet och Spiror

Gillette inspirerade mig att visa upp benen den här sommarn!

 Jag bryr mig inte så mycket om rakning av kroppsbehåring. Jag ser det som något var och en får välja själva. Jag kan tycka att folk är snygga med håriga armhålor, fast jag tycker att jag är snyggast med rakade. Benen bryr jag mig inte så mycket om dock. Det händer att jag rakar dem någon gång och tycker att de är rätt fina när de är hårlösa och lena, men jag kan också tycka att de känns rätt söta med hår. Jag har aldrig haft någon särskild preferens där. Utom under två perioder. Den första var när jag var 13 och det kändes pinsamt och fel att vara hårig för alla andra var det ju inte. Det hade de kvinnoben jag såg lärt mig. I Tv och i verkligheten. Lyckligtvis varade den perioden rätt kort dels då min dåvarande bästa vän vägrade rakning och dels då jag strax kom in i en period då jag bah sket i mitt utseende. Den andra perioden var denna sommar. Då jag valt att inte raka dem och visa upp dem utan långa sockor eller whatsoever. Bara som de är. Något jag insett först nu.

På början av sommaren lanserade MTV och Gillette en tävling som hette "Vem inspirerar dig att visa upp benen i sommar?" då man fick rösta på favoritbloggerskor med snygga ben och så. Den som vann fick fett med kläder. Jag såg reklamen på tv någon gång, men blev mest medveten om den pga detta. Helt jävla underbart. Häromdan snubblade jag även förbi Nanna Johanssons blogg då hon tog upp ett test hon blivit tipsad om. Alltså, jag kan hajja att ett rakhyvelsföretag inte vill ha med alternativ som "jag rakar mig i stort sett aldrig" när de vill sälja in sina hyvlar, men varför inte, jag vet inte, om någon vill toka till det och testa att raka benen en enstaka gång? Nåt alternativ för det? Istället bara antas det att alla rakar benen, som minst två gånger i veckan. Om man vill ha lena hårlösa ben och gärna lägger ner tid på att styla dem så, visst. Men vissa saker som skrivs är rätt läskiga. Nanna tar upp det väldigt bra i slutet av hennes inlägg.

Och jag tänker lite på en trettonårig Stef som kollar runt på internet eller ser på tv och får en bild som presenteras som "Såhär är kvinnor, såhär ska du vara" Så jag köper mig korta strumpor med mycket färg. Om jag skulle råka gå förbi en 13-årig version av migsjälv, hoppas jag att hon ser mig och tänker om. Ungefär som när K brukade ha kjol och småpojkar blev helt storögda. Det finns normer som är bra onödiga, de kan man gärna bryta.

Jag ritade det där porträttet som en slags parodi på modellbilder, eller något, det var kul.

Benen är en skitsak egentligen. Det är klart att alla små saker räknas. Men en annan sak som ligger mig rätt starkt om hjärtat är det rent sinnessjuka att vi fortfarande tillåter

tvångssterilisering av transsexuella.
Jag vet inte varför folk blundar för det. Kanske tror de att steriliseringen sker i samband med könsoperationer som lattjar med kroppen så att man inte borde bära barn? Det är värre än så. Är du transsexuell får du inte ens spara ägg eller sperma från innan eventuell operation, du behöver inte ens operera dig.

En serie säger ofta mycket,
och en tecknare som säger mycket med sina serier är Elias Ericson:

Så vad kan man göra? Just nu är det PRIDE i Stockholm, och imorgon kl 13 ska folk samlas på Plattan för att uttrycka sitt missnöje över detta. Jag kommer självklart vara där. Hittills är vi bara 500 som meddelat att vi kommer. Jag tycker att hela Sverige ska vara där.

Kommentarer

  1. Åååh, tack för att du tog med det här!

    Tänker lätt dra till plattan idag. Äntligen en demonstration angående det här!

    SvaraRadera
  2. *i morgon, jag är dum i huvudet.

    :~[

    SvaraRadera
  3. Bra serie!!
    Det här är så jävla äckligt... alltså att den enda jävla anledningen att transpersoner fortfarande tvångssteriliseras är typ att det kanske sticker lite i ögonen på någon gammal kärring att se en gravid man. Skit i det liksom! Själva tanken på att det är lagligt att sterilisera någon i sverige idag är otroligt obehaglig... jag trodde ju knappt själv på det tills jag blev upplyst om det här. Ska man sterilisera någon - sterilisera våldtäcktsmän och typ kristdemokrater (det är typ samma sak endå)

    SvaraRadera
  4. Hade jag varit närmare Stockholm — oerhört klen ursäkt men det är en förklaring — hade jag lätt varit där. Ett förjävligt sätt av staten det där. Hör fan inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar