Porträtt 20 av 25 - Martina Bergsjö Johnsson

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Nummer 20 är det vackra spöket
Martina Bergsjö Johnsson!
Den här bilden kommer inte till sin rätt hur jag än gör. Så jag visar en skannad bild och ett foto på mig med den så att ni får ett hum om hur den ser ut. Japp. Martina gjorde alltså en liten tavla till mig. Jag vart så rörd att jag inte vet vars jag ska ta vägen. Taaavla. Och vad vacker jag är! Och Katten Krok! Det här är något av det finaste jag fått.

 Martina är en av de gamla eldsjälarna bakom Ateljé Otecknad, även om hon inte sitter där längre. På Small Press Expo har man kunnat köpa hennes egenutgivna följetongsserie The Quest for the Holy Benny. Sagostämning, obehag, söta varelser. Och Martina gjorde även en av mina personliga favoritserier i antologin Silhuetter. Senast kanske ni såg hennes spökserie i UTOPI-magasins sensommarnummer?

Vi gick i samma klass i Serietecknarskolan i Hofors. Hon var den där som man tyckte var så cool att man inte riktigt vågade umgås med henne, för man kände sig inte tillräckligt cool själv, eller nåt. Jag upptäckte mig själv med att undermedvetet försöka prata mer som hon och undvek henne sen under en vecka eller så. (Jag vet, jag har konstiga problem!) Det eh, höll i sig ett tag. Jag tycker fortfarande att hon är helt magiskt ball. Men efter att ha blivit hembjuden på fester och filmkvällar hos henne, druckit öl ihop, fått komma på hennes bröllop(och hållit tal på det!), samt detta porträtt, så vågar jag nog påstå att vi är vänner. Wow! Kära nån, coolt!!

Så, eh, ni hajjar att det var ganska svårt att svara på det här? Jag har såklart ritat henne förut. Blir sällan nöjd dock. Men nu blev jag... lite nöjd.
Hon målade mig med en död katt, så jag gjorde henne med ett levande barn!
Jag hoppas du gillar den Marty, jag levererar originalet imorgon.



PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

  1. jag då jag då!!! om du ritar av mig så ritar jag av dig :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar