Konceptbild till Fairfax

Blev ombed att skicka lite material till TUSEN SERIER angående mitt projekt "Fairfax". Jag håller fortfarande på att samla materialet inför manusskrivandet, så jag har inte börjat teckna seriesidor ännu. Däremot har jag en aning om hur jag vill teckna den, och skissat fram ungefär hur jag vill rita karaktärerna. Så jag gjorde en konceptbild för att visa min idé.

Fairfax utspelar sig mellan slutet av 50-talet till slutet av 80-talet. Huvudpersonerna är Sven och Laura. Båda börjar sina liv i norra delen av landet de föds i, flyttar in till huvudstaden, och styr kosan ut i Europa runt samma tid. Berättelsen följer deras uppväxt och varvar deras historier med varandra. Det är två människor som möter nya miljöer hela tiden tills de även ställs inför valet att byta land och allt som kommer med det.
Det här är lite vad jag tänkt mig rent visuellt med min serie. Blandteknik. Dvs blyerts, akvarell, tusch. Med ordentliga men skissiga bakgrunder. (fast jag ska nog använda liite mer linjal) Högst tre rader rutor per sida. Minst två centimeters kanaler undertill så man har plats med översättningar då det vore ball att ha serien två- trespråkig. Och så en tämligen realistisk men även ikonisk stil på karaktärerna.

Vet inte huruvida jag kommer kunna hålla hela serien i färg och färglagd utanför datorn. Iallafall inte innan jag vet ungefär hur många sidor den blir och när jag vill ha den klar. Men vafan, jag satsar högt så får vi se hur det går.

Formatet jag jobbar mot är 200x267mm (stående). Det har alltid varit ungefär det jag tänkt mig boken i, och det är standardformatet för böckerna som ingår i projektet TUSEN SERIER.



Jag kommer vara tämligen öppen med bilder och process här i bloggen då jag vill att folk ska bli sugna på att läsa den här serien. Och så hoppas jag hitta något förlag som är intresserade av att publicera den här boken. Inte börjat jaga ännu, men mitt mål är att ha fixat tillräckligt med material för det innan Mars 2012.

Kommentarer

  1. Vilka vackra texturer! Det vore helt himmelskt om du orkade med att färglägga hela serien för hand.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar