Min 24timmarsserie 2013

Nu i helgen (rättare sagt från klockan 12 lördag 5 oktober till klockan 12 på söndag 6 oktober) var det
24 hour comics day. Den där utmaningen att teckna en 24 sidors serie från idé till färdigställd på endast 24 timmar.

Utmaningen startades privat mellan Scott McCloud och Stephen R. Bissette, och 2005 gjorde Nat Gertler det till ett officiellt och internationellt event. Varje år hålls det, och alla är välkomna att delta. Utmaningen kan såklart göras hemifrån, men folk gör också stationer dit en kan anmäla sig om en vill kämpa tillsammans med flera kollegor.
 
Mitt bidrag iår blev en Eastman-variation, dvs jag hann inte klart helt under de 24 timmarna utan fick fila till det hela efteråt. (Trots litet arbetsformat)


Och här är mitt resultat:









 


 
 
 
 
 
 

 
 
 
De tre sista sidorna var i stort sett bara blåstiftsskissade när klockan slog 12 under söndagen, så ja, Eastman-variation. De 24timmarsserierna jag gjort har varit lite småtrevliga realistiska novellserier. Så jag hade väl förväntningarna på att detta också skulle bli något i den stilen, men runt sida 13 tog de sena timmarna bort mina försök att göra något riktigt ordentligt och jag ångrar det där plotholet nu. Men men, den blev i alla fall ganska snygg.


I år arrangerade vi en station via Serieteket (och fick låna Unga Forskare Stockholms lokal under natten). Vi utannonserade det två veckor innan, men med de korta förberedelserna blev det överaskande bra. Jag pallar verkligen inte att rita 24timmarsserier och arrangera allt runt ett sådant event själv på samma gång. Så att vi var fyra arrangörer som delade ansvaret var enda sättet att få det att fungera. Jag vill tacka Lisa M, Tomb Svalborg, Alice Engström och Ola Hellsten för allt de gjorde möjligt.

Vi blev hela 17 deltagare vid starten. Vid sidan om tecknandet höll vi kontakt med andra deltagare och visade hur det gick för oss på twitter. Ett skypekonto hade skaffats och vi använde det för att hålla kontakten med andra i Sverige som också tagit utmaningen. Så det var mycket peppande att skypeas med Jennula, Yvette, Aggi, Karin, Hedvig, Olov och Jenny B. Vi hade idéer om att det vore kul att få kontakt med någon station utomlands så det var helt magiskt när vi klockan fem på natten fick ett samtal från LASALLE College of the arts i Singapore. De hade 150 deltagare och jävlar vad trevliga de var!

Sen blev det väl extra häftigt när Nat Gertler (som startade eventen) ringde upp oss och kollade läget. Haha! Det här var fett. Nästa år gör vi det ännu maffigare!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar