Mitt 2014 i bilder

Det är roligt att skriva ner vad som hänt, för mig är det lite så jag kommer ihåg det. Okej, senaste åren har jag haft lite svårt med att skriva mina årskrönikor, men i år beslöt jag mig för att testa något nytt. Så anledningen till att det dröjt är att det tog lite längre tid.

Ja, här kommer hela mitt 2014:

i serieform!


(Jag har varvat stora händelser och tragedier som skakade om mig med personliga anekdoter, hoppas det inte framstår som smaklöst)









Några kommentarer:

Januari: Jag tänker inte skriva mer om det frustrerande fallet som ledde till denna debatt, men [här] och [här] gjorde politisk.se det. Om ni undrar vad samtycke är, gjorde Erica Moen en bra serie om det [som ni hittar här](NSFW).
Böckerna jag berättar om är Necronasses lilla svarta och ANTOLOGI 2014 Och jag och [Lisa Medin] var på den internationella seriefestivalen i Angoulême som [Mangapatriarkatet]
Februari: [Världens bästa ateljé]
Mars: [Linus], [Vael] och [Yvette] är förutom rent underbara människor också makalösa tecknare.
April: Odlingstekniken kallas hügelkultur om ni vill goggla det.
Maj: "GLARG" = att känna ilska över orättvisor men samtidigt också glädje över solidariteten med de som är arga över samma saker som en själv.
Juni: [Anna Landin] gjorde också en serie om vår tid utan internet den sommaren, [den serien hittar ni här]. Givetvis var det Kvinnor ritar bara serier om mens som jag tecknade till. (Skaffa boken, den är asbra!) Min mens-serie är jag inte lika nöjd över nu som jag var då, men som sagt, det var kul att jobba ashårt! Och om ni vill läsa resultatet, [så finns det på engelska här].
Juli: Den värsta branden i Sveriges historia bröt också ut den här månaden. Jag följde den via internet. Men jag kände inte brandröken som visst skulle gått till Stockholm och, lite mer imponerande, ända upp till Lappland.
September: När jag skriver Seriecentralen här syftar jag inte på egmonts asgrymma serieapp / hemsida, utan [Sarjakuvakeskus] - bästa platsen ever. Jag och Lisa kommer troligen vara på bokmässescen i år med, då vi redan fått en jättetrevlig förfrågan om det. Antologin är Serienördens kokbok.
Oktober: Det som hade hänt i Mexiko när jag lyssnade ikapp om det var att 43 lärarstudenter i en buss på väg till en demonstration försvinner. De mördas, bränns och kastas i en flod. Det fruktansvärda i detta är att det är väldigt vanligt förekommande i Mexiko att livet förkortas av knarkrelaterat våld. Jag kopplade det extra mycket då vittnesmålen de intervjuade fick mig att förstå min mor mer. Den värld hon beskrivit för mig verkar inte ha förbättrats. De senaste sex åren har 70 000 mördats och 23 000 försvunnit. Att 43 personer gjorde det samtidigt fick upp protester, och anhöriga till andra att ansluta sig till försök att nå förändring. Det som gör att man känner sig maktlös är att polisen och makthavarna var inblandade, till och med deltog i bortförandet av det 43. Sedan oktober 2014 har polisen bytts ut, flera ledare för drogkarteller blivit gripna, och ett nationellt register över de försvunna skapats.  Om ni vill veta mer, [går det att lyssna ikapp på svenska här]
December: Oj, jag lade visst aldrig upp en digital version av 2014 års julkort, förutom som banner på bloggen då. Men här får ni!
Klicka på bilden för att se den större
Även om jag skickade det till 100 stycken var det många som inte fick :( Nästa år!

Andra saker med 2014: Jag skickade in en bok till ett förlag som aldrig svarade. (Woho! Typisk serietecknarerfarenhet avklarad!), jag gjorde en pitch med en kollega (den gick inte igenom men nästa gång!) Rasismen och nazismen blev allt mer tydlig på stan. Jag både ingrep emot det och stod handfallen och chockad.

Övrig kommentar: jag lär säkert ha missat 20 stora grejer i mitt liv och miljoner i resten av världen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar