Fältstudier 2015

En både rolig och jobbig grej med att vara tecknare är att man aldrig blir klar, det finns alltid möjlighet och behov av att bli bättre. Jag har påbörjat en del studier under det här året, och hoppas göra ännu fler under 2016. Samt blogga lite över det för att dra upp tips till andra, visa att jag faktiskt gör något, och visa mig själv att jag utvecklas.

En av de lättaste sätten att öva på att bli bättre att teckna är kroki. Dvs att rita av folk på plats. Det finns en bunt kroki-ställen en kan gå till och mot en peng sitta och rita av människor. I Stockholm tycker jag hittills att Konstnärshusets kroki helgfria tisdagskvällar varit den mest prisvärda. De har drop-in (men kom i tid!!) byter modeller ofta, har ett stort och bra belyst rum, och rätt bra längd på poser. (Jag och flera andra serietecknare brukar föredra korta poser, kanske bra att nämna.)

Ett annat alternativ är att sitta på kafé och rita av folk utanför, (då får en också se vad för kläder folk har på sig) eller, som billigare varianter: rita av filmer, sina egna händer, etc.

Jag ska dock inte snacka om människor idag, utan djur. 2015 var ett år jag fick lite fler tillfällen att rita av djur, så det här inlägget blir en klotterdump med teckningar från all djurkroki!

Samtliga bilder under är gjorda i små block ala moleskine a5 typ och mest bara i tusch direkt. (då undviks småpet) jag har editerat och lagt till lite färg på de sista utefter vad jag kom ihåg.

NATURHISTORISKA RIKSMUSEET

Fördelar: djuren är uppstoppade och rör sig inte, det finns stolar att låna!
Nackdelar: djuren är uppstoppade och rör sig inte.

Vi var fyra tecknare som tog en tur till naturhistoriska vid frescati i Stockholm. Dels för att kolla deras dinosaurieutställning, dels för att rita av några av deras stora samling uppstoppade djur. Jag vågade mig inte på att rita av några dinosaurieskelett ännu, mammuten var jättesvår!




BONGÅRD

Jag fick följa med Monica i Kalifornien till en bondgård hon volontärade som getmjölkerska på, och fick chansen att rita av alla gulliga getter!

EJ HÄR: MONTERREY AQUARIUM

Tog en tur till ett fantastiskt akvarium i Kalifornien. Har inte skannat de bilderna ännu.

SKANSEN

Ja! Eh, jag och Valentin har kommit fram till att vi ska skaffa ett delat årskort på Skansen (utomhusmuseumspark i Stockholm full med gulliga djur) då vi båda fattat tycke för djurkroki. Så vi tog oss en provtur dit igår, förfrös våra fingrar lite, och ritade boskap, apor och reptiler. [Valentins djurkroki hittar ni här] och mina kommer nu!

Vet ni vilket djur som är hur spattigt och nyfiket som helst? Vilket djur som ALDRIG står still?
KOR! Jävla kor! Så gulliga men även rätt omöjliga att rita av. Nedan är mina resultat. Jag får komma tillbaka nån dag och ägna timmar bara åt att lyckas få till dem för ja...

Jävla kor... (fina var de dock...)




Här började jag visst skriva ner vad det var för djur jag försökte mig på. Något jag bara orkade på den sidan uppenbarligen. Sen kom en bunt surikater och slogs med varandra.

En fördel med reptiler (förutom faktumet att de är fräcka) är att de knappt rör sig alls.

Sen kom två snabba gnagare och en gitarrhaj som jag försökte mig på trots att de i Kalifornien redan visat mig hur svåra de är.

Vi avslutar med krokodiler.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar