Stef & Stålstift - DEL 2

De svarta fälten är ifyllda med pensel, resten är ALL STÅLSTIFT


Det är sant! Jag har mött ett stålstift som jag GILLAR. Dvs INTE "inte hatar" utan faktiskt blir GLAD av att använda. Som sagt har detta ALDRIG hänt förut. Om ni vill se mitt förra försök på stålstift, då jag faktiskt köpte stålstiftet men sen aldrig använde det igen, så varsegoda!


Hårda tider var det ja.
Men den vackra hjälpredan jag nu har i mina händer ser ut såhär:


(Penna & foton © LinusRe)



För att förtydliga vad hon gör mot andra pennor så har ni här pennorna jag vanligtvis använder för att göra det hon gör:

Ja, jag vet, om du som serietecknare som använder stålstift sen way back läser detta tänker du "Öh, välkommen till hjulet, grottmänniska" men jag har försökt! Jag har försökt länge och svurit och känt mig dålig, men nu jävlar. Det enda tråkiga är att jag inte har något mastodontprojekt att tuscha just nu, för om det inte redan var roligt att tuscha, blev det just ännu bättre. Jag hade svårt att somna igår för jag såg så mycket fram emot att tuscha idag. Och när Vael såg början av serien överst på sidan blev han så glad att han var tvungen att krama mig.

Dåliga grejer? Mja, som vilket stålstift som helst kan det hända att den spottar ut tuschfläckar, men det är rätt lätt att se när det är på gång. Jag har en toalettpappersrulle vid ritbordet och tar loss en karta då och då som jag torkar av stiftet mot. Och jag har en bit tuschpapper som jag drar igång pennan igen på innan den möter originalet på nytt.

Sen, jag vet att "vad använder du för material?" är vanligaste frågan bland tecknare, så här kommer hela listan! (för serien högst upp)
Papper: Drewex serietecknar tuschpapper. A4
Tusch: Noodler's black ink
I-fylls-pensel-för-svärta: Pilot
Reservoarstålstiftspenna: LinusRe MK4
Stålstiftet han använde är en G-pen. Vilket är ett vanligt mangatecknarstålstift. (Så jag tipsar er att testa det om ni haft lika svårt som jag med stålstift!)

Känns lite douchigt att skriva en recension på en penna som inte går att köpa. Ni kan se det som en sneakpeak om Linus får möjlighet att fortsätta utveckla detta intresse. Jag vet att han haft några andra serietecknare i åtanke som beta-testare. Jag fick den första dels på grund av uppenbara anledningar, men också då jag har mitt skrivbord mittemot hans, så han kan erbjuda support rätt lätt om den skulle krångla.

Om ni vill se processen för Linus pennbygge kan ni följa det på hans [tumblr] och [twitter]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar