Serier från Metropolis

Ja!


  Ni kanske minns att min bror Liam bjöd mig på en resa till Tokyo i julklapp? Jag gjorde lite serier om det som jag lade upp [här] och [här]. När jag sist uppdaterade hade jag just börjat försöka plugga katakana, det gick sådär


Jag önskar att fem myror kunde förklara alla språk för mig...

Ja, och ingen resedagbok från mig är komplett utan mina packlistor.
(Om ni undrar vad mitt vanliga grejs i handväskan är, så gjorde jag en innehållsförteckning för nån vecka sen här)
Jag hatar sånnadär lurar, mina öron är för små för dem. Snubben bredvid mig lyckades få ett par andra lurar eftersom han nyligen opererat öronen.

Öh, aja - Tokyo!
Vilken stad, vilka stilikoner.
Kändes lite overkligt att se alla skoluniformer och ansiktsmasker överallt. Samt fint mode, coola tröjor och gothic lolitas.





Ja, och såklart framförallt i en aspekt.
Jag saknar fortfarande toaletterna i Japan.
För övrigt hade den på vår airbnb en fantastisk instruktions-serie!

Vi lämnade aldrig staden även om landsbygden verkar oerhört fin. En annan gång.
Så mest sprang vi runt i stan och...
Jag är uppenbarligen svag för Sailor Moon-merch och gashapons.


Eh ja, One Piece, som var rätt stor även i Sverige innan den slutade ges ut, hade ett eventland på Tokyo tower. Det var helt makalöst att se en serie få den grejen. Det var fyllt av olika saker man kunde göra, skattjakter, prickskytte, spökhus etc. men även rum som helt var specialanimerade scener då de lagt in interaktiva element, som att det blåste vindpustar mot en när en kall vind skjuter mot huvudpersonen, klappljud etc. Så jag grät som en gris och lekte som ett barn.



Maten var FANTASTISK

Är det klyschigt att skriva om rullbanas-sushi? Andra klyschor var såklart att vi besökte katt-kafé, karaoke, blev street fashion fotade(? en man med slätstrukna kläder och proffsig kamera bad om att fota mig och Liam på stan, sen har jag ingen aning om vart de tog vägen). Vi gick inte på maidcafés eller hostclubs men...



För övrigt gick det rätt bra att klara sig trots mina extremt svaga språkkunskaper. Scenariot vart oftast att man frågade "Eigo / Do you speak english?" fick svaret "bara lite och dåligt" och sen fick bra och förklarande svar helt på engelska.

Men japanska var en stor fördel, eller att ha någon aning om hur något går till. Jag måste tacka Simone, JG, Mai och Kaz för att de visade oss runt i stan, tog oss till platser vi annars missat, översatte saker och guidade loss. Simone skickade mig även en massa info inför resan, om hur toaletterna fungerade, hur temperaturen var just nu, hur man åker lokaltrafiken etc. Det gav oss ett extremt försprång mot hur det annars hade varit. Tack som fan!



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar