Stef på Stockholms Internationella Seriefestival

Ja! Nu i helgen är det dags!

STOCKHOLMS
INTERNATIONELLA
SERIEFESTIVAL

Var? Kulturhuset Stadsteatern
Datum? 5 maj och 6 maj
Inträde? GRATIS!

Festivalen innebär en helg med paneler, intervjuer, workshops, filmvisningar och inte minst den gigantiska seriemarknaden Small Press Expo! Det blir en fullspäckad festival och jag är intresserad av mycket, men här tänkte jag tipsa om mitt egna deltagande.

PANELER - jag deltar i två stycken. Båda är på lördagen och direkt efter varandra. Vi sitter alltså inuti Klarabiografen med massvis av programpunkter med tema Japan.

12.00–12.50 Klarabiografen våning 2
Tema Japan: Hedersgästen Kouno Fumiyo [JPN] (In This Corner of the World) intervjuas av Lisa Medin och Stef Gaines med stöd av Jaqueline Berndt. Frågestund ingår.
[engelska + japanska översatt till engelska]

Om ni inte känner till In this corner of the world sedan tidigare - gör er själva en tjänst att kolla upp den. Den följer en kvinnas vardag i en by ett par tågstationer från Hiroshima under andra världskriget. Den är finstämd, sorglig och makalöst vacker. Filmatiseringen kommer visas i salongen senare på dagen. Den är väldigt trogen mangan, men jag rekommenderar att läsa mangan också då den ger en fördjupad relation till en av karaktärerna samt har med flera element som bara går att göra i serieform. Jag kan knappt haja att vi får intervjua Kouno Fumiyo!

13.00–13.50 Klarabiografen våning 2
Tema Japan: Panelsamtal: Mangainfluenser – kärleken till berättelsen med mangainfluerade serieskaparna Åsa EkströmStef Gaines och M. Falke. Moderator: My Bergström.
[svenska]


Det här är panelen ni vill gå till om ni vill höra om mitt serieskapande, eller hur jag tänker när jag skapar serier! Japanska serier har tydligt influerat min berättarrytm och sättet jag skriver karaktärer. Det ska bli riktigt roligt att prata om, och särskilt i så gott sällskap!

Åsa Ekström var en riktig pionjär inom mangateckning i Sverige. Hennes trilogi Sayonara September är helt underbar. Numera bor hon i Japan och gör en serie om kulturkrockarna som uppstår för en nordisk tjej i Tokyo. Åsa gör älskvärda karaktärer, roliga punchlines och tar in allt hon saknat i manga sedan innan. Hon har också gjort den otroligt snygga officiella festivalbilden i år! [Läs mer här]

Falke har gjort flera smash hits i t.ex. tidningen Utopi, men hans serie [Parallax] är det mest aktuella just nu. Den finns online helt gratis så kolla in den. Den är rolig, redigt snygg, actionfylld och spännande. Jag älskar verkligen Falkes stil, om ni vill kolla in något annat av honom, spring förbi hans bord och se om det finns något exemplar kvar av hans och Bergs zin "Buppo".


MÄSSAN - Självklart har jag bord! I rummet som kallas HÖRSALEN, allra längst in, delar jag två stycken med Jenny Berggrund och Jesper Nordqvist! Vi heter Lacrimosa, hellove och Ragathol på marknadskartan. Våra bordsnummer är H09 & H10, ni hittar dem i hörnet mellan de två ingångarna till rummet. Ja,ja, men serier då?

Dessa har jag med mig sedan innan!
(Klicka på länkarna för att se dem i min onlinebutik)

...och dessa är HELT NYA!


Mot Sveriges Topp! - Min loggbok i serieformat om att vandra i fjäll. Den är helt i färg!
Syskonen skoj drar till Tokyo - Samlade dagboksserier från när jag och Liam åkte till Japan!
Anima del 7 preview - JA det är sant! Med en ny tecknare! [Mer info här]

Turn around
En leporello, även kallat vikzin. Den är fristående men dess baksida har en smygtitt på, eh, det kanske är dags att jag avslöjar det också. Jag kommer att starta en onlineserie i sommar! Nu kanske jag borde skriva mer om den men eh, jag säger lite som Lynch:


Men denna månad avslöjar jag hemsideadress och startdatum!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar